Sparer tid med takstverktøyet E-tiq

Dataverktøyet E-tiq har gjort arbeidsdagen som NTF-takstmann atskillig mer effektiv, mener Maik Kunde (32). Han tror bransjen vil få stadig mer å gjøre i årene fremover.

Med takseringsverktøyet på nettbrettet har jeg kunnet flytte mesteparten av kontorjobben ut på befaringsplassen og får minimalt med etterarbeid. Lanseringen av E-tiq i 2012 var et svært positivt trekk fra NTFs side, sier Kunde, som driver firmaet Multitakst AS i Oslo. Firmaet er en del av kontorfellesskapet Taksthuset, som med sine 16 tilsluttede takstmenn er et av de større fagmiljøene i bransjen. Dette fellesskapet har betydd mye for meg. Vi har åpne dører og kan trekke veksler på hverandres kunnskaper og erfaring. Det har gitt en bratt lærekurve.

Maik Kunde kommer opprinnelig fra Tyskland, og har bakgrunn som håndverker og rørleggermester. Etter utdanning hos Norges Eiendomsakademi begynte han som takstmann i 2011, først på deltid, deretter på full tid fra 2013.

Man må gjøre et valg. Noe annet tror jeg blir vanskelig med de kravene til profesjonalisering og kompetanse som gjelder i takstbransjen nå, sier han.

Også tilknytningen til lokalforeningen i Oslo og Akershus har stor betydning for Maik Kunde. Tilbudene der er blant medlemsfordelene i NTF jeg benytter flittig. Aktivitetene lokalt har stor verdi, ikke minst de mange faglige innslagene på møtene.

Selv arbeider han mest med boligtaksering, men har også jevnlig oppdrag knyttet til skader og reklamasjoner.

Befolkningsøkning og flytting vil sørge for et høyt antall boligtransaksjoner i årene fremover, så det blir mye å gjøre for takstmenn med rett kompetanse og tillit i markedet, tror Maik Kunde. Han har også laget sin egen firmablogg, der han legger ut innlegg om bygg, oppussing og taksering.

Forbrukerinformasjon er etterspurt, og det er viktig at vi takstmenn bidrar på de områdene der vår kunnskap kan komme til nytte.

Bli NTF-medlem du også

Sist oppdatert 10.03.2016